ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه با بیوگرافی کامل عبدالوهاب شهیدی خواننده سنتی و نوازنده عود به همراه عکس های خانوادگی و معروف ترین ترانه های عبدالوهاب شهیدی با شما در نم نمک خواهیم بود.

زندگینامه عبدالوهاب شهیدی و همسرش(Abdolvahab Shahidi)

  • نام اصلی : عبدالوهاب شهیدی
  • متولد : 10 مهر 1301 میمه اصفهان
  • تاریخ مرگ : 20 اردیبهشت 1400 (98 سال) تهران
  • ساز(ها) : عود
  • زمینه فعالیت : موسیقی
  • پیشه : خواننده سنتی و نوازنده عود
  • مدرک تحصیلی :
  • سالهای فعالیت : 1320 تاکنون
  • قد : 185 سانتیمتر
  • والدین : میرزا حسن شهیدی(صدرالاسلام)
  • همسر : اختر کریمی زند(دیانا)
  • فرزندان : شاپور شهیدی و شاهرخ شهیدی

بیوگرافی کامل عبدالوهاب شهیدی

عبدالوهاب شهیدی متولد 10 مهر 1301 در میمه اصفهان موسیقی دان ، خواننده ، آهنگساز ، مدرس آواز و نوازنده عود اهل ایران بود.بیوگرافی عبدالوهاب شهیدی خواننده و همسرش دیانا + زندگینامهبیوگرافی عبدالوهاب شهیدی خواننده و همسرش دیانا + زندگینامه

عبدالوهاب شهیدی - Abdolvahab Shahidi

عبدالوهاب شهیدی - Abdolvahab Shahidi

شروع فعالیت

عبدالوهاب شهیدی از اوایل دهه 1320 فعالیت هنری خود را با فراگیری آواز ، سنتور و عود نزد اسماعیل مهرتاش آغاز کرد. او در سال 1339 در برنامه گل ها شروع به فعالیت و همکاری با رادیو کرد و تا سال 1357 در بسیاری از این برنامه ها شرکت کرد. وی هم چنین چندین بار در برنامه های جشن هنر شیراز شرکت کرد و در این برنامه ها با هنرمندان سرشناسی چون جلیل شهناز ، فرامرز پایور ، اصغر بهاری ، حسین تهرانی ، رحمت الله بدیعی ، حسن ناهید و محمد اسماعیلی همکاری کرد.

عکس جوانی عبدالوهاب شهیدی

عکس جوانی عبدالوهاب شهیدی

آوازهای محلی

اجرای آوازهای محلی ، در میان آثار وی نقش برجسته ای دارند. از آوازهای محلی او می توان به تصنیف زندگی (معروف به اون نگاه گرم تو) اشاره کرد که مربوط به آهنگی محلی بر روی شعری از هما میر افشار در دستگاه ماهور می باشد و با تنظیم فرامرز پایور اجرا شده است ، و هم چنین تصنیف های دیگری مثل یار بی وفا ، آی سوزه و… هم چنین وی قطعات قدیمی معروفی مانند آثار عارف قزوینی را نیز اجرا کرده که از میان آن ها می توان به تصنیف های گریه را به مستی بهانه کردم (در آلبوم قدیمی حرف) و گریه کن که گر سیل خون گریی اشاره کرد.

عکس های قدیمی عبدالوهاب شهیدی

عکس های قدیمی عبدالوهاب شهیدی

خانواده

عبدالوهاب شهیدی فرزند میرزا حسن شهیدی ملقب به صدرالاسلام و متخلص به طوبی است.

از آن جا که پدرم موسیقی را خیلی خوب می دانست ، به من کمک می کرد و چند مثنوی را به من یاد داد که ای کاش نرفته بود و من از او بیشتر می آموختم. اما 13 ساله بودم که ایشان درگذشت.

عبدالوهاب شهیدی در دوران جوانی

عبدالوهاب شهیدی در دوران جوانی

آموزش موسیقی

وی با اسماعیل مهرتاش آشنا شد و این آشنایی منجر به این شد که نزد وی فراگیری موسیقی را شروع کند. ابتدا آوازهای تاج اصفهانی و ادیب خوانساری را آموخته بود اما اسماعیل مهرتاش به او می گوید باید همه این ها را از ذهنت پاک کنی. بدین ترتیب عبدالوهاب شهیدی صاحب سبک منحصر به فردی شد.

عبدالوهاب شهیدی و فرامرز پایور

عبدالوهاب شهیدی و فرامرز پایور

وضعیت ازدواج و همسر عبدالوهاب شهیدی

عبدالوهاب شهیدی سالها پیش با اختر کریمی زند بازیگر سینما و تلویزیون ازدواج کرد و دو پسر به نامهای شاپور شهیدی بازیگر سینما و تلویزیون و شاهرخ شهیدی دارد و عروسش نیاز سلیمی(همسر شاپور) هم بازیگر رویای شیرین بوده است و یکی از نوه هایش علی خردمند نام دارد.

از دختر عبدالوهاب شهیدی اطلاعات دقیقی در دست نیست.

عبدالوهاب شهیدی

عبدالوهاب شهیدی و همسرش اختر کریمی زند

ساز سنتور تا عود

عبدالوهاب شهیدی ابتدا یادگیری ساز سنتور را شروع کرد اما پس از چند سال علاقه مند به ساز عود شد و آن را فرا گرفت. شهیدی معتقد است یک خواننده حتما باید بر یک ساز موسیقی اشراف داشته باشد. شهیدی مدعی است که یک ابتکار به خرج داده و مضراب تار را روی عود استفاده کرده و بدین ترتیب شیوه نوازندگی تار را روی عود پیاده کرده است.

عبدالوهاب شهیدی نوازنده عود

عبدالوهاب شهیدی نوازنده عود

اجرا در برنامه های رادیو

عبدالوهاب شهیدی با اجرای بیش از 230 برنامه به همراه گلپایگانی و قوامی ، هنرمندانی هستند که بیش ترین اجراها را داشته اند. البته بسیاری برنامه هایی که وی در آن ها حضور داشته مشترک با چند خواننده دیگر بوده اند (مثلا بیشتر برنامه های گل ها) و در برنامه های وی خوانندگانی چون استاد محمدرضا شجریان با وی همکاری داشته اند. وی در تمامی سلسله های برنامه گل ها حضور داشته است.

عکس عبدالوهاب شهیدی قبل از انقلاب

عکس عبدالوهاب شهیدی قبل از انقلاب

محمدرضا شجریان درباره او گفته است : او بزرگ مرد آواز هنر ایران است و سالیان درازی است که دستش را بوسیده ام و در حضور او کُرنش کردم و هیچگاه به خود اجازه ندادم که در حضور او عرض هنر کنم و از این بابت که من آمده ام جایزه او را تقدیم کنم متاسفم ، استاد مرا ببخش و من در اندازه ای نیستم که جایزه شما را بدهم.

عبدالوهاب شهیدی و محمدرضا شجریان

عبدالوهاب شهیدی و محمدرضا شجریان

درگذشت

وی در تاریخ 20 اردیبهشت سال 1400 بر اثر کهولت سن و عارضه قلبی در بیمارستان رسالت تهران درگذشت.

عبدالوهاب شهیدی و نوه اش علی خردمند

عبدالوهاب شهیدی و نوه اش علی خردمند

اهنگ های معروف عبدالوهاب شهیدی
  • آهنگ یار بی وفا
  • آهنگ زندگی
  • آهنگ نمیدونی
  • آهنگ عود من
  • اهنگ بی تو به سر نمیشود

عکس های اینستاگرام عبدالوهاب شهیدی

عکس های اینستاگرام عبدالوهاب شهیدی


منابع : نم نمک | عبدالوهاب شهیدی اینستاگرام/ عبدالوهاب شهیدی فیسبوک/ufnhg,ihf aidnd/ صفحه شخصی عبدالوهاب شهیدی/عبدالوهاب شهیدی ویکی پدیا/ عبدالوهاب شهیدی تلگرام

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(6 رای)
100%

نظر دادن